النوبة الثالثة
« وَ لَقَدْ آتَیْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی» الآیة...
قیامت قطعیست

اللَّه تعالى منّت نهاد بر مصطفى (ص) بهفت كرامت كه با وى كرد، از آن كرامتها كه او را بآن بستایند و بر وى ثنا گویند:
اول هدایتست و نصرت: « وَ یَهْدِیَكَ صِراطاً مُسْتَقِیماً، وَ یَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْراً عَزِیزاً».
دیگر نبوّتست و رسالت: « وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا».
سوم رأفتست ارحمت: « بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ».
چهارم بصیرت: «عَلى‏ بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی».
پنجم سكینه: « أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ».
ششم محبّت: « ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى‏».
هفتم قربت: « ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى».

و گفته ‏اند سبع مثانى آنست كه از بهر شرف مصطفى (ص) هفت عقوبت از امّت وى برداشت در دنیا و هفت در عقبى:
فامّا التی فى الدّنیا فالخسف، و المسخ، و الطّمس، و القذف، و الطّاعون، و الغرق، و الموت الذّریع،
و امّا التی فى الآخرة فسواد الوجه، و زرقة العیون، و الاغلال، و السّلاسل، و الانكال، و طعام الزّقّوم، و شراب الحمیم.

« وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ»
عظیم است قدر قرآن كه ربّ العزّه ده نام از نامهاى خویش بر آن نهاد:
یكى عزیز: « وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِیزٌ»
دیگر حكیم: « تِلْكَ آیاتُ الْكِتابِ الْحَكِیمِ».
سوم مهیمن: « وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ».
چهارم حق: « فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ».
پنجم نور: « وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ».
ششم مجید: « بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِیدٌ».
هفتم مبین: « تِلْكَ آیاتُ الْكِتابِ الْمُبِینِ».
هشتم كریم: « إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ»
نهم عظیم: « وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ».
دهم آنست كه خود را جلّ جلاله احسن الخالقین گفت و قرآن را احسن الحدیث: «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ». آن گه خود را گفت: «لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ» و قرآن را گفت: «لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ».
...
«لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْكَ» الآیة...
یا محمّد این زینت دنیا كه از كافران دریغ نداشته‏ ایم تو نیك در آن منگر و بوى استیناس مگیر، چشم تو از آن عزیزتر است كه آن نگرد كه ما بآن ننگریسته ‏ایم یا آن پسندد كه ما نه پسندیده ‏ایم،
مصطفى (ص) باین خطاب چنان ادب گرفت كه شب معراج نعیم بهشت نیز برو عرضه كردند در آن هم ننگرست و بهر چه رسید و هر چه مى‏دید همى ‏گفت: التّحیّات للَّه، تا حق جلّ جلاله آن ادب از وى بپسندید و بر وى ثنا كرد كه: « ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغى‏»،
آنجا كه دوستى بر كمال بود ناچار در آن غیرت بود،
موسى (ع) دیدار خواست! جواب آمد كه: « لَنْ تَرانِی وَ لكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ» اى موسى تو اكنون ما را نبینى بكوه همى‏نگر،
با مصطفى (ص) گفت: اى محمّد هان دیده ‏اى كه بدان بما نگرى، نگر نظر آن بعاریت بكس ندهى، مستلذّات دنیا و عقبى را چه محلّ آن بود كه رخت خویش در دیده تو نهد و زبان حال سیّد (ص) بنعت تواضع همى‏گوید:

بر بندم هر دو چشم و نگشایم نیز
تا روز زیارت تو اى یار عزیز


« وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِینَ»
اشارتست بكمال خلق و غایت شفقت وى بر خلق خدا، نه بینى كه بر بساط بلیّت احد هزاران شربت قهر نوش كرده و از زخم بیگانگان بوى رسیده آنچ رسیده، آن گه دامن رحمت خود را بسط كرده و زبان شفقت بگشاده كه: « اللهم اهد قومى فانهم لا یعلمون».

« وَ قُلْ إِنِّی أَنَا النَّذِیرُ الْمُبِینُ»
انّى انا كلمتیست كه جز ارباب صفوت را از اهل تمكین مسلّم نیست، ایشان كه در عالم تفرید از عین جمع نفس زنند، علائق و خلائق منقطع دانند، اسباب مضمحل و حدود متلاشى و اشارت و عبارت متناهى، یكبارگى دل با سوى حق پرداخته و غیر او بگذاشته، و الیه الاشارة بقوله تعالى: « قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ».

در خبر است كه جابر بن عبد اللَّه بر در سراى رسول خداى (ص) در مى‏زد،
رسول (ص) گفت: من فى الباب؟
جابر گفت انا،
رسول (ص) از آن گفت وى كراهیت نمود باز پس میگفت كه انا، انا،
انّى لا اقول انا اى جابر تو گفتى كه انا! من بارى نگویم كه انا، فرمان آمد از جبّار كائنات جلّ جلاله:
« وَ قُلْ إِنِّی أَنَا» اى محمّد تو دیگرى، كار تو دیگرست، ترا مسلّم داشتیم كه گویى: انّى انا، لانّك كنت بنا و لنا.

و در اخبار معراج است كه در خلوت او ادنى بر بساط انبساط این راز برفت كه: یا محمّد كن لى كما لم تكن فاكون لك كما لم ازل،
همانست كه گفت: « فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» اى كن لنا و قل بنا و اذا كنت بنا و لنا فلا تحتفل بغیرنا و صرّح بما خصّصناك به و اعلن محبتنا لك: ...

« وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ یَضِیقُ صَدْرُكَ بِما یَقُولُونَ»
تعزیت دل مصطفى است (ص) و تسلیت وى بآن رنجها كه از كافران بوى مى‏رسید.
مى‏گوید اى محمّد، از رنج دل تو خبر داریم و از آنچ بر تو مى‏رود آگاهیم، تو دل خویش در میدان مواصلت ما روان دار و بحضرت نماز در آى كه نماز مظنه مشاهده است و با مشاهده دوست بار بلا كشیدن آسانست:
« فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدِینَ»

یكى از پیران طریقت گفت: در بازار بغداد یكى را دیدم كه اعوان دیوان خلافت در وى آویخته بودند و بى محابا او را زخم مى‏كردند، بآخر او را بخوابانیدند و هزار تازیانه بر وى زدند، آهى نكرد!
بعد از آن فرا پیش وى رفتم، گفتم اى جوانمرد آن همه زخمها بر تو كردند چرا آهى نكردى و جزعى ننمودى؟ تا بر تو رحمت كردندى،
گفت اى شیخ محذورم ‏دار كه معشوقم برابر بود و از بهر وى مرا مى‏زدند، از نظاره وى الم زخم بر من آسان شد:

چون شفاى دلرباى از خستگى و درد تست
خسته را مرهم مساز و درد را درمان مكن

...
معنى دیگر گفته‏ اند ارباب طریقت از روى حقیقت، مى‏گوید:
اى محمّد ما میدانیم كه دل تو بتنگ مى‏آید بآن ناسزا كه بیگانگان در صفات ما میگویند از زن و فرزند و شریك و انباز، تو دل بتنگ میار و خوش همى ‏باشد كه جلال عزّت ما را از گفت ناسزاى سزاى ایشان هیچ زبان نیست، وحدانیّت و فردانیّت ما را از آن نقصان نیست، ما همان قدوس و منزّه‏ایم از گمان و نقصان و پنداره و ایدون، یكتا و یگانه كه در ازل بودیم در ابد همان یكتا و یگانه ‏ایم از قیاس و هم ها بیرون:

تقدّس ان یكون له نظیر
تعالى ان یظنّ و ان یقالا

« از تفسیر كشف الأسرار و عُدة الأبرار.میبدی»
پایان تفسیر سوره حجر
   ادامه دارد ...   
علی (ع)



مطالب مرتبط :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





سوره فاتحه و بقره
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (001)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (050)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (100)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (110)
           **********
سوره آل عمران
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (111)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (130)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (150)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (152)

           **********
سوره نساء
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (153)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (170)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)

           **********
سوره مائده
تفسیر سوره مائده 01 (196)
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفسیر سوره مائده 20 (215)
تفسیر سوره مائده 29 (224)


           **********
سوره انعام
تفسیر سوره انعام 01 (225)

تفسیر سوره انعام 10 (234)
تفسیر سوره انعام 21 (245)
تفسیر سوره انعام 31 (255)
تفسیر سوره انعام 37 (261)

           **********
سوره اعراف

تفسیر سوره اعراف 01 (262)
تفسیر سوره اعراف 10 (271)
تفسیر سوره اعراف 20 (281)
تفسیر سوره اعراف 30 (291)
تفسیر سوره اعراف 40 (301)


           **********
سوره انفال

تفسیر سوره انفال 01 (302)
تفسیر سوره انفال 05 (306)
تفسیر سوره انفال 07 (308)


           **********
سوره توبه

تفسیر سوره توبه 01 (309)
تفسیر سوره توبه 10 (318)
تفسیر سوره توبه 13 (321)


           **********
سوره یونس

تفسیر سوره یونس 01 (322)
تفسیر سوره یونس 05 (326)
تفسیر سوره یونس 09 (330)


           **********

سوره هود
تفسیر سوره هود 01 (331)



           **********
سوره یوسف


           **********
سوره رعد
تفسیر سوره رعد 01 (358)


           **********
سوره ابراهیم
تفسیر سوره ابراهیم 01 (368)



           **********
سوره الحجر
تفسیر سوره حجر 01 (375)
تفسیر سوره حجر 06 (380)



           **********
سوره علق
تفسیر سوره علق

           **********
سوره قدر
تفسیر سوره قدر




مطالب اخیر وبلاگ :
تفسیر سوره حجر 05 (379)
راه بزرگان نارفته, حال بزرگان خواهى؟!
تفسیر سوره حجر 04 (378)
عدم تصریح و غیرت دوستی
تفسیر سوره حجر 03 (377)
تفسیر سوره حجر 02 (376)
آیت خاص فضیلت محمد (ص)
اى مهتر كائنات! اى محمد (ص) نامت تا ابد جاودان
اهلیت و حاتم طایی
تفسیر سوره حجر 01 (375)
تفسیر سوره ابراهیم 07 (374)
تفسیر سوره ابراهیم 06 (373)
تفسیر سوره ابراهیم 05 (372)
تفسیر سوره ابراهیم 04 (371)
حاتم طائی حسینی (زیباترین تصاویر عالم در اربعین)
هر حیوانی ؛ آدمی نیست !
تیغ برّان گر به دستت داد روزی روزگار
تفسیر سوره ابراهیم 03 (370)
تفسیر سوره ابراهیم 02 (369)
تفسیر سوره ابراهیم 01 (368)
تفسیر سوره رعد 10 (367)
تفسیر سوره رعد 09 (366)
گوهر ها و خرمهره ها ... !
شب و راز شب(و نوجوانی)
درون پیمایی (02)
درون پیمایی (01)
تفسیر سوره رعد 08 (365)
تفسیر سوره رعد 07 (364)
تفسیر سوره رعد 06 (363)
تفسیر سوره رعد 05 (362)
فتنه موجودات بالقوه خطرناک ... !
رونق کسب و کار فقط در گروه حذف دیرکرد بانکی است
آیا مهلت خداوند در حال اتمام است ؟!
موش مزاحمی بنام رژیم اسراییل
سنگ و پای لنگ (ضعیف کش ها)
ترامپ،تنها یک کالای سیاسی
تفسیر سوره رعد 04 (361)
تفسیر سوره رعد 03 (360)
سیستم مالی از نظر Ken O,Keefe
مسلط مکن جون منی بر سرم
مقامات یاوه گو (Trump)
تفسیر سوره رعد 02 (359)
تفسیر سوره رعد 01 (358)
جلوی هجمه های بانکها را بگیرید
بنی قنطوره ! (1)
بنی قنطوره ! (2)
تفسیر سوره یوسف 18 (357)
تفسیر سوره یوسف 17 (356)
تفسیر سوره یوسف 16 (355)
تفسیر سوره یوسف 15 (354)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.