بعض نکات تفسیری از النوبة الثانیة
«یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ» ... مى‏گوید لوح محفوظ كه اصل كتابها است و مایه نسختها بنزدیك اوست، محو و اثبات مى‏كند چنانك خود خواهد.
شاید رستاخیز نزدیک باشد

عكرمه گفت: محو آنست كه چون بنده عاصى توبه كند ربّ العزّه آن معاصى از دیوان وى بر گیرد و اثبات آنست كه بجاى آن معاصى حسنات نهد چنانك گفت: «فَأُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ»
و گفته‏اند یمحو اللَّه ما یشاء من الباطل و یثبت ما یشاء من الحقّ همانست كه جاى دیگر گفت: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ».

امیر المؤمنین على (ع) گفت‏ یمحو اللَّه ما یشاء من القرون‏ كقوله: «وَ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ» و یثبت ما یشاء من القرون كقوله: «ثُمَّ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرِینَ».

قومى جهانداران ازین جهان مى‏برد آن محو است، دیگران بجاى ایشان مى نشاند آن اثبات است، همانست كه پدران مى‏روند و پسران بجاى ایشان مى نشینند.

و گفته ‏اند این محو و اثبات را روزى و وقتى معین نام زد نیست كه ربّ العزّه مى‏گوید: «كُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» یعنى محوا و اثباتا.

قومى گفتند روز پنج شنبه است چنانك بیان كردیم در اقوال، قومى گفتند دهم ماه رجب است، قومى گفتند شب قدر است یعنى لیلة التقدیر ...

«أَ وَ لَمْ یَرَوْا»
این آیت بیان تحقیق آن وعده است كه ایشان را داد از عذاب دشمن و نصرت رسول و مؤمنان و اظهار دین اسلام بر دینها.
عكرمه و مجاهد و ابن عباس گفتند: «نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها» آنست كه هر چه در دنیا آباد است از آن شهر شهر و جاى جاى بروزگار خراب مى‏شود و خلق مى‏كاهد و از ثمار و نبات بركت مى‏رود تا آن گه كه در عالم خود یك گوشه آبادان نماند.

و در بعضى اخبار آورده‏ اند كه رسول خدا (ص) جبرئیل را گفت بعد از من هیچ دانسته ‏اى كه ترا بزمین فرستند یا نه؟
گفت یا رسول اللَّه سه بار فرو آیم:
یك بار فرود آیم و شفقت و مهربانى از دلها بر گیرم،
دیگر بار فرو آیم و امانت و بركت از میان خلق بردارم،
سوم بار فرو آیم و قرآن از میان خلق بآسمان باز برم.
...
و قال على (ع): انّما مثل العلماء كمثل الاكفّ اذا قطعت كفّ لم تعد.

«وَ قَدْ مَكَرَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
میگوید پیش از مشركان مكّه كافران بودند كه با پیغامبران خویش مكر ساختند و در ابطال دین حق ساز بد نهانى بر دست گرفتند، چنانك این مشركان با تو ساز بد مى‏سازند، آن گه گفت:
«فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِیعاً» ... اى محمد مكر كه تأثیر كند مكر خداى است كه اسباب مكر همه بید خداى تعالى است، ...
مكر چون اضافت با حق جلّ جلاله كنند از تراجع پاك بود و مكر مخلوق نه، همچنین تعجب اضافت با حق كنند و از استنكار پاك بود و تعجب مخلوق نه، و صبر حق از عجز پاك بود و صبر مخلوق نه، و غضب حق از ضجر پاك بود و غضب مخلوق نه، هم نامى هست اما هم صفتى نیست، كه چون وى جلّ جلاله هیچ كس و هیچیز نیست «لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ»، «یَعْلَمُ ما تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ» ...

«وَ یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا»، این كعب اشرف است و اصحاب وى ازین سران جهودان كه نبوّت مصطفى را منكر بودند و مى‏گفتند: «لَسْتَ مُرْسَلًا» ...

گفته ‏اند كه اللَّه تعالى در قرآن چهار جاى عبد اللَّه سلام را ستوده و كرامت و نواخت بر وى نهاده، امام اهل تورات بود در شام چون خبر بعثت مصطفى (ص) شنید برخاست و قصد مدینه كرد، و در تورات نعت و صفت مصطفى (ص) نیك شناخته بود و دانسته، بیامد تا از وى مسائل پرسد و خبر عیان گردد و علم الیقین بنبوّت و رسالت وى حاصل شود، و در راه كه مى‏آمد كاروانى دید از مسلمانان كه سوى شام مى‏شدند، یكى از یاران رسول این آیت مى‏خواند: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتابَ آمِنُوا بِما نَزَّلْنا مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً» آن خواندن در وى اثر كرد و او را در صحّت نبوّت مصطفى (ص) یقین افزود و دست بروى خود مى‏برد كه مبادا كه روى من مسخ كنند ایمان بوى نیاورده، چون بمدینه آمد نزدیك رسول خدا، از وى مسئله ها پرسید، چنانك در اخبار بیارند گویند چهل مسئله پرسید و گویند كه هزار مسئله پرسید و رسول خدا (ص) همه از وحى جواب میداد.

آن گه مسلمان شد و گفت یا رسول اللَّه قومى از پى من مى‏آیند چون در رسند ایشان را باسلام دعوت كن تا مگر ایشان نیز مسلمان شوند، چون آن قوم بیامدند رسول خدا عبد اللَّه سلام را در خانه ‏اى بنشاند و ایشان را پرسید كه در عبد اللَّه چه گوئید؟

ایشان بر وى ثناها كردند و نیكوئیها گفتند كه: امامنا و سیدنا و اعلم من بقى على وجه الارض بالتّوریة، عبد اللَّه از خانه بیرون آمد و گفت اى قوم بدانید كه آنچ در تورات خوانده‏ ایم و دانسته از نعت و صفت پیغامبر آخر الزّمان، همه صفت و نعت محمّدست و بدرستى و راستى كه پیغامبر است و من كه عبد اللَّه ام بنبوّت و رسالت وى گواهى میدهم: اشهد انّ لا اله الّا اللَّه و اشهد انّ محمّدا رسول اللَّه،
ایشان همه برمیدند و سخن در حق وى باز گردانیدند و ناسزا گفتند كه: هو سفیهنا و شرّنا، پس ربّ العالمین در مقابل آن جفاهاى ایشان بر وى ثنا گفت و او را بستود و آیتها در قرآن بشأن وى فرو فرستاد یكى اینست كه: «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» یعنى عبد اللَّه بن سلام. و قیل هو على بن ابى طالب (ع). و قیل هو اللَّه عزّ و جلّ و تقدیره كفى باللّه الّذى عنده علم الكتاب، شهیدا بینى و بینكم، و دلیله‏ قراءة من قرأ «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» و باین قراءت معنى آنست كه میان من و شما داور و گواه اللَّه تعالى است، خداوندى كه از نزدیك اوست علم دین و قرآن.


متن و ترجمه آیات در النوبة الاولى
«یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ» مى‏سترد اللَّه تعالى آنچ خواهد، «وَ یُثْبِتُ» و بر جاى مى‏دارد و مى‏نهد، «وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ » (39) و مهر همه نسختها آنست كه بنزدیك اوست.

«وَ إِنْ ما نُرِیَنَّكَ» و اگر باز نمائیم بتو، «بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ» آنچ دشمنان را وعده میدهیم، «أَوْ نَتَوَفَّیَنَّكَ» یا پیشتر ترا بمیرانیم، «فَإِنَّما عَلَیْكَ الْبَلاغُ» بر تو پیغام رسانیدنست، «وَ عَلَیْنَا الْحِسابُ » (40) و شمار خلق و پاداش ایشان بر ماست.

«أَ وَ لَمْ یَرَوْا» نمى ‏بینند، «أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ» كه فرمان ما مى ‏آید بزمین، «نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها» شهر شهر، پاره پاره، از سوى سوى، از كفر مى‏كاهیم و در اسلام مى‏فزائیم، «وَ اللَّهُ یَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ» و اللَّه تعالى كار مى‏راند و مراد بر مى‏آرد كه باز شكننده‏ اى نیست و پس آورد ساز حكم او را، «وَ هُوَ سَرِیعُ الْحِسابِ » (41) و اوست آن آسان توان روان فرمان.

«وَ قَدْ مَكَرَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» و كوشیدند و ساز ساختند ایشان كه پیش از دشمنان تو بودند، «فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِیعاً» و همه ساز و توان اللَّه راست، «یَعْلَمُ ما تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ» مى‏داند اللَّه تعالى هر چه هر تنى مى‏كند و هر كس مى‏سازد، «وَ سَیَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ» (42) و آرى بدانند كافران كه سرانجام سراى كراست.

«وَ یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا» و كافران مى‏گویند كه تو نه فرستاده اللَّه‏ اى، «قُلْ» بگو، «كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَكُمْ» بسنده است اللَّه تعالى داور و گواه میان من و میان شما، «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ » (43) و آن كس كه بنزدیك اوست علم تورات.


مطالب مرتبط :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه




سوره فاتحه و بقره
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (001)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (050)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (100)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (110)
           **********
سوره آل عمران
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (111)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (130)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (150)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (152)

           **********
سوره نساء
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (153)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (170)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)

           **********
سوره مائده
تفسیر سوره مائده 01 (196)
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفسیر سوره مائده 20 (215)
تفسیر سوره مائده 29 (224)


           **********
سوره انعام
تفسیر سوره انعام 01 (225)

تفسیر سوره انعام 10 (234)
تفسیر سوره انعام 21 (245)
تفسیر سوره انعام 31 (255)
تفسیر سوره انعام 37 (261)

           **********
سوره اعراف

تفسیر سوره اعراف 01 (262)
تفسیر سوره اعراف 10 (271)
تفسیر سوره اعراف 20 (281)
تفسیر سوره اعراف 30 (291)
تفسیر سوره اعراف 40 (301)


           **********
سوره انفال

تفسیر سوره انفال 01 (302)
تفسیر سوره انفال 05 (306)
تفسیر سوره انفال 07 (308)


           **********
سوره توبه

تفسیر سوره توبه 01 (309)
تفسیر سوره توبه 10 (318)
تفسیر سوره توبه 13 (321)


           **********
سوره یونس

تفسیر سوره یونس 01 (322)
تفسیر سوره یونس 05 (326)
تفسیر سوره یونس 09 (330)


           **********

سوره هود
تفسیر سوره هود 01 (331)



           **********
سوره یوسف

تفسیر سوره رعد 09 (366)


           **********
سوره علق
تفسیر سوره علق

           **********
سوره قدر
تفسیر سوره قدر




مطالب اخیر وبلاگ :
گوهر ها و خرمهره ها ... !
شب و راز شب(و نوجوانی)
درون پیمایی (02)
درون پیمایی (01)
تفسیر سوره رعد 08 (365)
تفسیر سوره رعد 07 (364)
تفسیر سوره رعد 06 (363)
تفسیر سوره رعد 05 (362)
فتنه موجودات بالقوه خطرناک ... !
رونق کسب و کار فقط در گروه حذف دیرکرد بانکی است
آیا مهلت خداوند در حال اتمام است ؟!
موش مزاحمی بنام رژیم اسراییل
سنگ و پای لنگ (ضعیف کش ها)
ترامپ،تنها یک کالای سیاسی
تفسیر سوره رعد 04 (361)
تفسیر سوره رعد 03 (360)
سیستم مالی از نظر Ken O,Keefe
مسلط مکن جون منی بر سرم
مقامات یاوه گو (Trump)
تفسیر سوره رعد 02 (359)
تفسیر سوره رعد 01 (358)
جلوی هجمه های بانکها را بگیرید
بنی قنطوره ! (1)
بنی قنطوره ! (2)
تفسیر سوره یوسف 18 (357)
تفسیر سوره یوسف 17 (356)
تفسیر سوره یوسف 16 (355)
تفسیر سوره یوسف 15 (354)
تفسیر سوره یوسف 14 (353)
تفسیر سوره یوسف 13 (352)
تفسیر سوره یوسف 12 (351)
تفسیر سوره یوسف 11 (350)
تفسیر سوره یوسف 10 (349)
پس نپندارم که اینها مردمانند، ای رسول
حسین (ع) نیز خود چو باران است!
فیض سبقت ,ماجرای حسنین (ع)
خاک خوشبوی کربلا ؛ مسلخ عشاق بی بدیل
امام حسین(ع) و نعمت حاجت‌خواهی
گلچینی از سخنان گهربار حضرت امام حسین علیه السّلام
ظالم , علوی نیست !
شریف ترین از نظر امام حسین (ع)
منظومه ای از استاد گرمارودی درباره امام حسین(ع)
ریشه وهابیت
امام حسین علیه السلام و مناظره در دین
تفسیر سوره یوسف 09 (348)
تفسیر سوره یوسف 08 (347)
تفسیر سوره یوسف 07 (346)
گناه از عالم زشت تر است
تفسیر سوره یوسف 06 (345)
تفسیر سوره یوسف 05 (344)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.