در كافى ابى حمزه ، از امام باقر علیه السلام روایت كرده است كه فرمود:
ساری,گاهنوشته های محمود زارع

اى اباحمزه ، آیا نمى دانى كه در میان فرشتگان ، مقرب و غیر مقرب هست ؟ و در میان پیامبران ، مرسل و غیر مرسل هست ؟ و در میان مومنان ، آزموده و غیر آزموده هست ؟
گوید: گفتم : چرا؟
فرمود: آیا به مشكل بودن امر ما نمى نگرى ؟ همانا خداوند از فرشتگان فرشته مقرب و از پیامبران مرسل و از مومنان آزموده را براى آن اختیار نموده است !

و در بصائرالدرجات از ابى ربیع شامى ، از امام باقر علیه السلام نزدیك به همین مضمون را روایت كرده است . و در غیبت نعمانى از امیرمومنان علیه السلام روایت است كه :
براى مردم بدانچه آگاهى به آن ندارند حدیث مكن كه طغیان نموده و كفر مى ورزند. همانا برخى از علوم به پایه اى است كه تحمل آن سخت و مشكل است كه اگر كوهها بخواهند حملش كنند از حمل آن عاجزند، همانا علم ما اهل بیت مورد انكار قرار گرفته و بدان بى توجهى مى شود و راویان آن كشته مى شوند و به كسى كه آن را بازگو مى كند بدى و اهانت مى شود از روى سركشى و حد نسبت بدانچه خداوند عترت وصى پیامبر صلى الله علیه و آله را بدان برترى بخشیده است

و قال علیه السلام : لو اخذت مائة قلوبهم كالذهب المصفى ، ثم اخذت من المائة عشرة ، ثم اخذت من العشرة واحدا، ثم اختبرته ببعض ما عندى فاذن لقال : على اكذب العرب ، و ذلك لان الناس اعداء ماجهلوه ، فاذا طلع لهم باب من العلم فقصر دونه افهامهم كذبوا قائله .( آداب النفس ج 1، ص 92.)

و فرمود: اگر صد كس را برگزینم كه دلهاشان بمانند زر ناب باشد، سپس از میان آن ها ده تن و از ده تن یك نفر را انتخاب كنم سپس به پاره اى از آن چه مى دانم او را خبر دهم ، خواهد گفت :
على دروغگوترین مردم عرب است . زیرا مردم دشمن چیزهایى هستند كه نمى دانند، پس چون درى از علم به رویشان باز شود و فهمشان از درك آن كوتاه باشد، گوینده اش را به دروغ نسبت دهند.

و فى الكافى عن ابى جعفر علیهماالسلام قال : فى التوراة مكتوب فیما ناجى الله عز و جل به موسى بن عمران علیه السلام : یا موسى اكتم مكتوم سرى فى سریرتك ، و اظهر فى علانیتك المداراة عنى لعدوى و عدوك من خلقى و لا تستسب لى عندهم باظهار مكتوم سرى فتشرك عدوى و عدوك فى سبى .( كافى ج 2، ص 117)

و در كافى از امام باقر علیه السلام روایت است كه فرمود در تورات نوشته :
از جمله چیزهایى كه خداوند با موسى علیه السلام راز گفت این بود كه :
اى موسى راز پنهان مرا در باطن خود پوشیده دار، و در آشكارت از سوى من با دشمنم و دشمن خودت از میان آفریدگانم مدارا و سازگارى را اظهار كن ، و با اظهار راز پوشیده من نزد آنان براى من سب و ناسزا مخر، كه در این صورت با دشمن من و خودت در ناسزا گرفتن به من شریك خواهى بود

هر كه صیقل بیش زد او بیش دید
بیشتر آمد در او معنى پدید

و فى كتاب التوحید عن مولانا امیرالمومنین علیه السلام : ما من احد الا و لقلبه عینان یدرك بهما الغیب ، فاذا اراد الله بعبد خیرا فتح له عینى قلبه .( رجوع شود به توحید صدوق ص 367، و محجة البیضاء، ج 5، ص 46.)

و در كتاب توحید از مولایمان امیرمومنان علیه السلام روایت است كه : هیچ كس نیست مگر آن كه دلش داراى دو چشم است كه غیب را با آن دو در مى یابد، پس هرگاه خداوند خیر بنده اى را بخواهد دو چشم دلش را باز كند...




مطالب مرتبط :
...  درون پیمایی (01)
...  انسان کم نیست ... !
... هر حیوانی ؛ آدمی نیست !



مطالبی دیگر از وبلاگ :





توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.